Der Blaue Reiter - Le paradise funebre

Mi késztet arra egy underground szinten ismert és elismert előadót, hogy „Kék lovas” néven zenekart hozzon létre? Az illető nem más, mint Sathorys Elenorth, akit korábban az Ordo Funebris és a tolkieni hatásokból építkező Lugburz létrehozója. Sathorys korábban is előszeretettel merített a társművészetek kosarából, ugyan eddig az irodalmat preferálta, de ezúttal a XX. század elejének festészetéhez fordult ihletért. A kérdés azonban komplexebb. A Der Blaue Reiter nemcsak egy Kandinszkij által vezetett csoport volt 1911-ben, hanem egy olyan művészeti szinkretizmus megalkotója is, amire korábban nem volt példa.

Az 1911-es kiállításukkal párhuzamban megjelentettek egy könyvet Der Blaue Reiter-almanach címen, melynek előlapján egy lovas volt, amit Kandinszkij rajzolt. A lovas a harcos és hősies jellemet testesíti meg. A könyv az akkori avantgárd művészeket és mozgalmakat foglalta össze. A katalógus előszavában Kandinszkij megkísérli felkészíteni a látogatókat a meglehetősen vegyes összetételű kiállítási anyag befogadására. „Nem kívánunk népszerűsíteni sem szabályos, sem különleges formulákat ezen a szűkre szabott kiállításon. A célunk az, hogy a kiállított művek révén érzékeltessük, mennyire változatos formákban öltött testet a művész belső önkifejezési vágya.”A könyvben 140 illusztráció volt, ez akkor hihetetlen nagynak számított. A művészeken és a mozgalmakon kívül megtalálhatóak voltak még törzsi szobrok, gyerekrajzok, gótikus fametszetek, mexikói, kamerunii és húsvét-szigeteki szobrok, velencei mozaikok, japán tusrajzok, kínai festmények, orosz népművészeti nyomatok és egyiptomi árnyfigurák. Az egyik különlegessége, hogy a magas és a populáris művészet egyszerre szerepelt benne. Az egész emberiséget akarták összegyűjteni benne. Céljuk a művészeti kifejezés határainak tágítása és az emberiség teljes szellemi örökségének felölelése. A kiadványban nagy szerepe volt még a zenének is. Összesen nyolc zenei cikk volt benne található többek közt Thomas Hartmann, a komponista „A zenei anarchiá”-ról ír.(1)
A zenére is jellemző ez a kaotikus összefoglalási vágy, sokszor olyan, mint egy római florilegium (2), melybe minden szerzőtől belevettek költeményt, ezzel reprezentálva a korszak vagy a közösség irodalmát. A lemez első dala az „Underworld dreams” egy klasszikus, éteri áriával indul, lágy komolyzenei aláfestéssel, de alig telik el egy perc és a mennyi hangot háttérbe szorítja egy csilingelő mágikus hangszőnyeg. Kevésbé éteri, de ugyanúgy transzcendens, de innentől már más az irány. Belép a zaklatottság, homályos, keserű hangok ezek, egy zöld linóleummal lerakott börtönfolyosó magányát és képzelt visszatérő hangjait árasztja. Ritmikája lassú militáns dobpergés, de nem a frontra hanem a kivégzőosztag elé invitál. Második tétel a Grave of Mankind monoton dobogással indul, olyan, mint Kharón evezőjének csapásai. Majd gyorsul a ritmus, és lágy billentyűfutamok ellensúlyozzák a továbbra is kiszámítható ritmikát. Egy rendkívül egyszerű dal ez, olyan mint Kandinszkij lovasa az almanach borítóján. A harmadik tétel a Words of silence, egy elgurult Vangelis bakelitlemez záró tételére hasonlít, amit egy soha el nem készült világháborús romantikus filmhez szerzett. A lassan áradó dal egészen ellágyít, majd a közepénél a teljesen átveszi a hatalmat a szintetizátororgia és szinte öncélú monumentalitásba csap át. A negyedik dal igazi industrial, harci üvöltések szigorú dobok, sok effekt, repetitív zajok, de nem több leginkább egy kötelező átvezető az album csúcspontját jelentő Into Heaven’s Maze-hez. Tökéletesen megkomponált sok szereplős dráma ez, melyben a főszerepet az egyszerű alapokon táncoló bombasztikus dallam játszza. A mellékszerepekben halk nyögések, sikolyok, rideg szinti dallamok és frusztrált ipari zajkeltés brillíroznak. A lassan halkuló témát egy gyerekdal váltja fel, szürreálissá téve azt, mint egy gyermeki rémálom. A hatodik Garden of solitude-ban mutatkoznak meg leginkább a klasszikus gyökerek és a liturgikus zenében való jártasság, ez a dal ismét a mennyből szól, mi más is zárhatná, mint egy elhaló harangzúgás. A hátralévők közül a When The Black Sun Rises, The Return of Light és a Regret lényegében már az ismertetett elemekből építkezik, és nem okoznak csalódást. Fenyegetően fájdalmasra a két részre osztott Deconstruction sikerült, nagy szerepe van bennük a hagyományos hangszereknek, vagy a hagyományos hangszereket imitáló elemeknek. Sok effekt és némileg noise-os hangulatot csak a záródal utolsó percei tartalmaznak. A lemezt az Into Heaven’s Maze teljesen felesleges remix változata zárja, ami semmit nem ad hozzá az elhangzottakhoz, igaz el se vesz belőle.
Sokat gondolkodtam a lovas szimbolikáján, hogy ki is lehet az, aki belovagol tudatalattink legalsó rétegeibe és összeszed gyorsan és kapkodva mindent, ami a keze ügyébe akad, majd sietősen távozik és amit talált összerendez és alaposan szemügyre vesz Bosch lángoló katedrálisának fényénél. Számomra nem más, mint Zeusz egykori kedvese, a múzsák szülőanyja Mnémoszüné, azaz az Emlékezet.


1. http://hu.wikipedia.org/wiki/Der_Blaue_Reiter
2. „Virágcsokor” az antik irodalmi antológia szinonimája


Forrás:
Wikipedia, Heathenharvest


A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!
2013. 04. 19. - 17:23 | © szerzőség: Herr Jozef