Occultcore, ghost drone, gothic chillwave, gothstep, post-whatever - már sokféle elnevezés, címke terjedt el az interneten annak az új, szigorúan underground zenei stílusnak a megjelölésére, amely az utóbbi egy-két évben alakult, pontosabban kezdett, kezd kialakulni. Legelterjedtebb elnevezése, mégis a witch house, amelyet egyesek stílusosan a 2010-es évek egyik első és új elektronikus zenei irányzatának, fejlesztésének tartanak. Ez az elnevezés egyszerre sokat és semmitmondó, első látásra bármi lehet. Bár a witch (boszorkány) szó alapján sejthetünk egyfajta sötétebb, misztikusabb esetleg gótikusabb hangulatot, a house alapján meg gondolom sokaknak a nyolcvanas évek óta létező és a mai, mainstream fiatalság körében is nagy népszerűségnek örvendő elektronikus tánczenei műfaj jut eszébe, amely főleg soul és funk zenékből összerakott, dobgépekkel kiegészített hangkollázsokból áll - bár ehhez a sampling technikáján kívül nincs túl sok köze az új stílusnak. Viszont a zene kétségkívül elektronikus, ami ezek alapján talán szintén eszébe juthat az embernek. Ami miatt (a dolog jelenség szinten való vizsgálata mellett) úgy érzem, hogy helye van egy ilyen cikknek az oldalon, az a stílus (előadói által sem tagadott) klasszikus goth és darkwave alapjai, mégis kevés gothic zenével foglalkozó oldalon találunk róla bármit is...
Új stílus van tehát születőben. Bár azt, hogy mennyire van ennek létjogosultsága és mennyire fog az egyenlőre főleg CDr-eken és interneten terjesztett zene az underground "alsóbb köreiből" a "felsőbb berkekbe" kerülni majd az idő fogja eldönteni, de mint már írtam a dolog jelenség szinten való vizsgálata is érdekes, főleg, hogy ennek az új stílusnak a születése a szemeink előtt zajlik, fog lezajlani, amely esetemben pl. a koromnál fogva nem adathatott meg az általam leginkább kedvelt műfajok esetében (legyen szó akár a new waveről, a gothic zenékről vagy akár a martialról, az industrialról vagy a neofolkról).
Ezen a ponton szeretnék előre is "elnézést kérni", hogy a cikkben elő fognak fordulni olyan zenei stílusok, fogalmak és technikák nevei is, amelyek sokszor akár jelentősen is eltérnek a honlap általában tárgyalt témáitól, ugyanis egy erőteljesen fúziós műfajról van szó. Mentségemre legyen, sok dolog nekem is új, aminek én is csak most nézek utána, főleg olyan zenei stílusok, amelyek az elsősorban európai eredetű, szellemű zenék iránti irányultságomnál fogva kívül esnek az érdeklődési körömön (pl. hip-hop, dubstep).
A witch house a post-rock és shoegaze és a dreampop stílusok által körülhatárolt stílusok közt alakult ki, illetve több előadót még mindig ezen stílusok egyikébe sorolnak, erőszakolnak be. Ezeken a műfajokon kívül azonban rengeteg más zenei stílus egymásra hatásából alakult ki ez az új irányzat. Az előadók alapvetően négy zenekart jelölnek meg, amelyek munkássága számukra esszenciális volt, a Dead can Dance-t, a The Cure-t, A Cocteau Twins-t és a Throbbing Gristle-t (főleg a 20 Jazz Funk Greats lemezüket). Tehát a dreampop mellé jön még a nem is olyan távoli goth, darkwave és a korai industrial. A "képlet" része továbbá a dubstep és a hip-hop ritmusai és a trip-hop, illetve a "chopped and screwed" nevű hip-hop mixelési, vágási technika amely tulajdonképp' a sampling egy sajátos formája, lényege, hogy a zenét lelassítják, majd a ritmusokat a lemez kiakasztásával vagy gyors továbbléptetésével szaggatják szét. Ezen kívül ott van még a noise, a drone és a dark és ritual ambient. Tehát egy igen eklektikus műfajról van szó, talán ezért is vitás, hogy mennyire mondható új, önálló stílusnak, de egy hasonló "forradalom" játszódott le például a kilencvenes évek elején is, amikor az Atari Teenage Riot Alec Empire vezetésével digital hardcore néven egy teljesen új stílust hozott létre a hardcore/anarcho-punk, a rave és a hardcore techno keresztezésével.
Noha új műfajunk igen sok meglévő stílus összekeverésével jött létre, így eléggé nehéz bármit is korrektül besorolni ide, a magukat witch houset játszó projektek zenéjét mégis összeköti egyfajta közös sötét, okkult hangulat és gyakran maguknak a művészeknek is a hasonló irányú érdeklődése, illetve - ami már abszolút a 21. század internetes társadalmának termése - a szokatlan, ASCII-karaktertábla speciális idegen, vagy szimbólumszerű karatereit felhasználó zenekarnevek és számcímek, gyakori például az A betű nagy delta vagy háromszög karakterre való cseréje (LAKE R▲DIO) vagy a T betű kereszt szimbólumára való átírása (dir†ypride), sőt előfordul olyan név is, amely csak szimbólumokból áll (†‡†). Mivel ezek főleg interneten, last.fmen, MySpacen terjedek így senkinek nem okoznak problémát és a szokatlan jelek már a stílus védjegyeivé is váltak.
Szerencsére létezik egy anyag, amely nem is lemez, hanem egy "mixtape", amely ingyenesen és legálisan hozzáférhető az interneten Jésus va à la casa de brujas címmel, (spanyol; "Jézus bement a boszorkányok házába") amely elég kimerítően bemutatja a stílust a fontosabb előadók egy-két számával. A stílus legfontosabb előadója az Egyesült Államokbeli Salem, amelytől sikerült a Water című EP-t is megszerezni. Zenéjük első hallásra a Cocetau Twins-t juttatta eszembe csak némileg erőteljesebb, de minimalistább elektronikával és lassabb, "szállósabb" hangulattal. Az oOoOO egy San Franciscoi projekt már kicsit gyorsabb tempójú, főleg samplinggel, hangkollázsokkal dolgozik, amelyeket kísérteties, magas szintetizátorokkal egészít ki. A White Ringet a trance zene is ihlette az alkotásban, a jellegzetes fűrészfogas szinteizátorhangzást vidám dalamok helyett természetesen kellően elhangolva sötét droneok, szőnyegek létrehozására használják. A Creep egy eredetileg house színtérről jött zenész munkája, Throbbing Gristle ihlette ütemekkel és suttogó női vokálokkal. A Modern Witch azért is megkapó, mert vokáljai kísértetiesen hasonlítanak a Portishead nevű trip-hop zenekar énekesnőjének hangjára. Végül a SLEEP ∞ OVER-t emelném még ki a válogatásból, amely bevisszhangosított éteri női vokáljához finoman rétegzett, néhol krautrockos érzésű orgona társul.
Remélem sikerült felkelteni az érdeklődést a stílus iránt, az alábbi linken le lehet tölteni a válogatást. Kíváncsi vagyok, merre fog tartani a következő években, ki fog-e kristályosodni egy jellegzetes hangzás, vagy eltűnik, mint más érdekes, de csak ideig-óráig maradandó irányzat.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni