Entrópia Architektúra - Jeges

Május 28-án lett nyilvános a pulikum számára az Entrópia Architektúra első videóklipje Jeges címen. A három részesre tervezett rövidfilm kapcsán kérdeztem Kósa Csabát. 

- Az Entrópia Architektúra már évtizedeket tud maga mögött, elsősorban a közönség mégis koncertzenekarként ismeri, hiszen lemezek, klipek formájában nem kényeztettétek el a hallgatóságot. Miért alakult ez így?

- Mi alapvetően rituális zenével foglalkozunk. Gyakorlatilag a kezdeti pillanatoktól kezdve ott voltál mellettünk, (amiért szeretnék most is köszönetet mondani, a Memento Mori és a Te személyed sokat tett azért, hogy a hangunk most is létezzen). Hallhattad, hogy a stílusunk időről időre változott. Eleinte több nyers zaj elemet használtunk, majd finoman kísérletezőbb hangnembe váltottunk. A Gyár működésének idejében magam is sokat gondolkodtunk és alkottunk Szőkével közösen, akkor meghatározóbbak voltak a martial industrial alapok és a számítógép soundscapejei. Jelenleg egy sludge-osabb hangzás jellemez, de remélem nem maradunk soha meg egy stílusnál. A megújulás lételemünk. Egy dolog ami végig egyértelműen védjegyként jellemezett minket, az az alkotás módja. A színpad minden esetben egy rituális helyszín. Ami ott történik annak az itt és mostban van jelentősége. Direkt és szimbólikus olvasatban egyaránt. Egyszerűen nagyon kevés energiát fektettünk abba hogy a zenekar munkásságát megörökítsük, vagy pozícionáljuk.
Azonban mint minden, ez is megváltozott. A pandémiás helyzetben nem maradt más irány a túlélésre. Felébresztettük az őslényt, aki lassan cammogó léptekkel elindult felfedezni a világot.

- Hirtelen a semmiből érkezett a Jeges című videó, a napokban volt a premierje. Amennyire a függönyt félre lehet húzni a kulisszatitkok elől, mesélnél a forgatás körülményeiről, és a szellemi tartalomról?

- A videoklip elkészítésének igénye tavaly év végén körvonalazódott bennünk. Kicsit kapcsolódik ahhoz az érzéshez, hogy meg kell indulnunk, tartalmat szeretnénk adni a közönségünknek hálából amiért 20 éve velünk vannak. A helyszínről és a konkrét körülményekről kicsit később beszélek majd. Előljáróban annyit, hogy minden álmunkat felülmúlta.
A "jeges" habár szövegét nem publikáljuk, alapvetően a szenvedésről szól több irányból is megközelítve, egyaránt a fizikai és lelki szenvedésről valamint a szenvedés szakralitásáról szól. Nem áldozati, hanem buddhista értelemben. A klipben megpróbáljuk a tibeti buddhista szimbolikáját európai formavilágba oltva értelmezni, bemutatni. A bhavacsakra (tibeti lét kerék) ábrázolásában a függő keletkezés 12 láncolatának szimbólumaiból láthatunk részleteket.
Dante túlvilági utazása is azzal indul az Isteni Színjátékban, hogy élete derekán eltéved egy sötétlő erdőben. A Pokol, és az oda vezető út egy a saját hibáink, mohóságunk, szorongásaink, vagy ragaszkodásunk által megteremtett útvesztő. Az Bhavacsakrában ábrázolt létállapotok a következőek:
1. tudatlanság, vakság (avidyā) – vak ember
2. késztetett tettek (samskāra-karma) – agyagkorsót készítő
ember
3. tudatosság (vijñāna): individualizáció – fákra ugráló
majom, ami kezében egy almát tart
4. név és forma (nāma-rūpa): tudat és tudathordozó – csónak,
evezős, óceán
5. hat bejárat (śad-āyatana): a hat érzékszerv (az elmével
együtt) – üres ház, ami messziről lakottnak tűnik
6. kapcsolódás, tapasztalás (sparśa): a külső tárgyak, az
érzékszervek, valamint a hat fajta tudatosság összeérése – emberpár
7. érzet (vedanā): a kapcsolódás nyomán felkélő érzelmi minőségek – egy ember szemébe
fúródott nyílvesszővel
8. létszomj (tŕśńā): folytonos vágyódás a tárgyi világra - – bort ivó ember
9. tapadás (upādāna): a vágyakozás fokozódása – fáról almát szedő majom
10. létrejövés (bhāva) – várandós nő
11. megszületés (jāti) – szülő nő
12. öregedés és halál (jarā-marańa) – bottal járó öregember

Többet nem szeretnék elárulni, így azt sem hogy mi van a zsákban :) A klippet több részesre terveztük, de egyelőre kimerítettük a forrásunkat.

- Szabó Ervin, "mindenki Ervinje" ikonikus underground fesztiválarc, alakja kontúros és elmosódott egyben a budapesti kocsma- és koncertéjszakában. Vele való barátságom révén, valamint sokak vélhető kíváncsiságát kielégítendő, kérlek beszélj az együttműködésről, a forgatási körülményekről!

- Elárulom a legfeszítőbb kulisszatitkunk. Amikor a MinusFilm csapatával elkezdtünk ötletelni a videoklip forgatókönyvéről, és kialakult a történet, valamint a képvilág. Az első személy aki eszünkbe jutott Ervin volt (Ki lenne alkalmas? ŐRVÁJN! kiálltottuk szinte egyszerre). A helyszín kiválasztásánál két meghatározó szempontunk volt. Az egyik ami nem kis nehézéget jelentett, hogy egyszerre legyen ott tó, erdő, hegyek. Valamint legyen annyira távol, hogy megfelelően kialakulhasson a köd. Ugyanis ragaszkodtunk az elejétől a sötét szinte mocsarasan ködös téli erdőhöz. A másik szempontunk, hogy mivel a lemezünket is a Börzsönyben rögzítettük, szerettük volna, ha a Jeges forgatása is ott történik. Nagyon fontosak számunkra a kulisszák mögötti láthatatlan részletek hitelessége is, nem lett volna jó megtörni ezt az elvet (pl.: Ugyan készültünk, hogy füstgéppel működöt készítünk, de óriási szerencsénkre a forgatás napján tökélesen az általunk megálmodott formáját hozta a helyszín, így füstgépet nem kellett használnunk. Vagy az én jelenetem a klipben egy nagyon rövid kis villanás, azonban ehhez többször meg kellett merítkeznem egy, a tó jegébe vágott lékben, ami azért elég kemény élmény volt). Örvájn humora és szívóssága legendás, de a forgatás végére látszottak rajta (ahogy mindenkin) a hatalmas fizikai igénybevétel nyomai. A testet alig takaró ruházatban, a jeges téli tájban menetelés minden kétségünket eloszlatta, senkinek nem maradt ereje játszani. Mindenki a jelen pillanatban megélt szenvedéssel teli arcát mutatta. Csodálatos volt látni, ahogy mindenkiről lepereg az ismert személyisége. Előkerült valami állati, valami a primordiális, és ha megfigyeled a klipben ez a halhatatlan lélek mélyen a szemedbe néz.
 
- Nemcsak a Jeges novum, de megjelenik "első" lemezetek is, ahogyan a sajtó erről ír (egy CD már megjelent nagyjából 10 éve). Már koncerteken érlelődött anyagról van szó, vagy teljesen friss szerzeményeket tartalmazó korongra számíthatunk?

- Igazából a "Jeges" egy ízelítő ebből. A koncerten már hallott dalaink egy Börzsönytől átitatott lenyomata a lemez. Maga a felvétel az erdőben készült Mihók Attila és Heidrich Roland ötlete alapján és szakmai közreműködésével. Nagyon sokat változtattunk, farigcsáltunk, alakítottunk rajta, a kelleténél jóval többet. Ráadásul a végső keverés a faUStból ismert Amaury Cambuzatot munkája, aki több zaj projectben bizonyított már. Egy biztos, a koncertjeinken ezek a számok máshogy szólnak. Szerintem soha nem így játszottuk egyiket sem, így úgy valószínű bőven tartogat meglepetéseket a hallgatók számára.


A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!
2021. 06. 04. - 18:59 | © szerzőség: Gelka