A Blindblindblind szervezésében izgalmas koncertekre látogathatott el szeptember 18-án a vájtfülű és nem kevésbé edzett hallójáratokkal megáldott publikum. Egy Entrópia Architektúra koncert mindig eseményszámba megy a honi undergroundban, ha olyan elismert zajbrigáddal közös a program, mint az ausztrál Kollaps, akkor pedig nem lehet kifogás a távolmaradásra.
A Robot már bizonyított számomra a Hide hangzásával, nagyjából olyasmire számítottam amúgy, mint a Larm-os Author & Punisher. Igen, nagyjából a kettő acélkemény ötvözete zúzta agyon nemcsak a hallójárataimat, de kicsit a lelkemet is. A "fizikai fájdalom útján szenvedtettünk": kevés lélegzetvétel, maró füst és pulzáló fények áradatában. Hogy a magyar fellépőt itt most nem taglalom, annak oka, hogy a koncertek hatása alatt néhány kérdésre ragadtattam magam, melyekre az Entrópia Architektúrától Kósa Csaba válaszolt.
Szelevényi Gellért: - Az elmúlt hónap izgalmasnak mondható, volt egy fontos kollaboráció az Oaken zenekarral; közösen léptetek fel a Fekete Zajon. Egy kurta hónapon belül pedig az ausztrál Kollaps előtt láthattunk Titeket. Hogyan értékeled a koncerteket, meg sikerült valósítani az elképzeléseket?
- Mindkét esemény izgalmas és inspiráló munkát jelentett számunkra. Hazánkban a kollaboráció szintű együttműködés viszonylag ritka, legalábbis ezekben az időkben. 2015 augusztusában a Rosetta koncertjét közösen támogattuk, ahol egy szám erejéig mindkét zenekar összes zenésze a színpadra állt. A közönség visszajelzései alapján emlékezetes hatást váltott ki. Bennünk is mély nyomot hagyott, így esett, hogy tavaly ősszel Radics Gábor megkeresett. Mivel a Sonya nevű formációjával részt vett a Fekete Zaj rendezvényen, annyira megtetszett neki a fesztivál hangulata, hogy fel szeretne lépni az Oaken színeiben, de kifejezetten az Entrópia Architektúrával együttműködve 2019-ben. Én személy szerint két Oaken lemezen és egy koncerten közreműködtem, így nem volt szokatlan a helyzet. A két zenekar ugyan teljesen külön irányból érkezett, de nagyon hasonló szemlélettel közelít a zenéhez. Innen származik az esemény bibliai környezetből kölcsönzött munkacíme: Abyssuss Abyssum Invocat. Először lazább együttműködést terveztünk a színpadon egymást váltva, de a közös készülődés, próbák során felbátorodva kidolgoztunk egy teljes koncertanyagot. A megvalósult koncert számunkra is példa értékű, megismételhetetlen élményt jelentett, hiszen lehetőségünk nyílt egy profi méretű és felkészültségű színpadon, páratlan technika mellett ilyen sok zenésszel a színpadon megmutatni e két entitás belső viharának metszetét.
Az ausztrál Kollaps zenekar hazai támogatójaként a német Operant társaságában az UH fest és a S.H.A.P.E. platform szervezésében 2017 őszén már volt szerencsénk fellépni (ráadásul Wade a Kollaps frontembere akkor ünnepelte születésnapját). A zenekar régi vágású nyers és harsány zajzenéje közel áll az Entrópia Architektúra korai munkásságához. Ráadásul mindketten előszeretettel alkalmazzuk a dekonstrukciót, mint előadói eszközt. Számomra kicsit meglepő okból azonban a hazai közönséget teljesen hidegen hagyja a zenéjük. Míg az európai turnéjuk több helyszíne teltházas volt, nálunk mindhárom koncertjük csekély érdeklődést váltott ki a közönségből, bár enyhén javuló tendenciával. Igyekeztünk mi is a metálosabb és harsányabb arcunkat domborítani, több analóg zajjal és kevesebb ambient elemmel. Úgy gondolom az eseményen összekovácsolódtunk és jó csapatot alkottunk a Kollapsel, egymás zenei hatását fokozva.
- Felröppent a hír, hogy hosszú idő után lemezzel szeretnétek jelentkezni, mire számíthatunk a korongon az első, bemutatkozó anyaghoz képest?
- Igazából eléggé elhúzódott a lemez megjelenése, ez minket is feszélyez kissé. A lemeznek a Rengeteg címet adtuk, mert teljes egészében egy erdőben vettük fel a számunkra oly kedves Börzsöny egyik lejtőjén. Határozott lenyomata az aktuális érzéseinknek, melybe mélyen beleszövődött az erdő élő szövete. Az első korong elkészítése során megpróbáltuk azt a fajta tomboló érzelmi hullámzást stúdióban, sávonként feljátszva rögzíteni, ami kissé steril végeredményhez vezetett. Ezzel ellentétben a Rengeteg egyben lett rögzítve, külön erre az eseményre összerakott technikával, így végig együtt él vele az erdő. A szél, a madarak a természet neszei jelen vannak annak ellenére, hogy a lemez sokkal harsányabb, mint az előző. Meglepő, hogy bizonyos számokat tisztán lehetett Visegrádon is hallani, a madarak mégsem hallgattak el. Az ötlet Heidrich Rolandtól és Mihók Attilától származik, akik technikát is biztosítottak és magas szakmai felkészültséggel le is vezényelték a felvételt, valamint közreműködtek az utómunkákban is. Köszönjük! A zenekar élete során folyamatosan változott és alakult, egy ideje azonban regnál az a hangulathullám, ami a Rengetegben megjelenik. A lemez kiadásával lezártuk egy életszakaszunk. Olyan anyag született, ami végre visszaadja egy részét az Entrópia Architektúra élőben tapasztalható szerves dinamikájának. Ezzel tartoztunk a hallgatóinknak.
- Évtizedek vannak már a hátatok mögött. Hol tart most az Entrópia Architektúra, mik a rövidtávú és távolabbi elképzelések?
-Az előző válaszomban már említettem, hogy az Entrópia Architektúra olyan kísérlet, ami folyamatosan változik. Ez a változás néhány éve lelassult. A lemez kiadását követően szeretnénk olyan kísérleti eszközökhöz, ösvényekhez visszatérni melyeket korábban nyitva hagytunk, nem akarunk a metál kliséjében ragadni.
Rövidtávon továbbra szeretnénk a hazai underground klub életében jelen lenni. Közben formálódik több hazai szereplővel is néhány igen izgalmas közös munkánk. Készülünk egy kísérleti zen szertartást lefolytatni a Mokusho Zen Ház Szanghájának bevonásával. Tervezünk egy rendkívül zajos akciót bajtársaink Rudi és Barni (Ueum) közreműködésével. Valamint Prieger Zsolttal közös érdeklődésünk és szakrális orientáció párhuzamos iránya életre hívott egy Anima Sound System Entrópia Architektúra kollaborációt.
Miután megjelentünk a Rengeteggel az eddiginél hatékonyabb önszervezéssel a nemzetközi téren is hallatni akarjuk hangunkat.
(a fotókat Valovics Tímea a szeptember 18-ai koncerten készítette)