No Wave Fesztivál

A No Wave Fesztivál olyan háromnapos Ideiglenes Autonóm Terület, ahol az akusztikus-, elektroakusztikus-, absztrakt-, valamint a bejósolhatatlanság kreatívan izgalmas kockázatával élő zörej- és improvizatív zenéé a főszerep. Pszichikus nomádokként fesztiválunkat a valós időben, a hangökonómia jegyében (amelyben legalább annyira fontos és elsődleges a hallás, mint a játék), az interakciók és a hangok transzcendenciája révén születő zeneművek permanens ünneplésének ajánljuk. A No Wave Fesztivál olyan Immediatista Kaláka, amelyben az improvizatív- és experimentális zene szeretetének, a hangművészet szabad terjesztésének és állandó változásban való működésének lehetséges és autonóm-érvényes platformjaként határozzuk meg magunkat. Ideiglenes Autonóm Területünkön a résztvevők folyamatos (földrajzi) vándorlásuk, (szellemi) utazásuk, sokrétű zenei és hangművészeti felfedezőútjaik során három napra egymásra találnak, a közönség pedig – az Auróra intim és inspiratív környezetében – közvetlen módon lehet részese a hangművészeti nomadizmus különleges, szabad, utópikus pillanatainak.

Célunk, hogy olyan burjánzó művészetet mutassunk be, amelyben a folytonos változás, a spontaneitás, a kreativitás és komplexitás, a figyelem, az intuíció és kommunikáció, a térben és időben egyaránt be nem járt területek „fehér foltjait” az alkotás és az együttlét által feltáró, mind a hangszerhasználatot, mind pedig a hangzó teret újraértelmező lehetőségek, művészi együttműködések ún. „mikroformációk” révén jönnek létre. Radikális, gyakran katartikus, szenvedélyes, közvetlen és soha meg nem ismételhető újzenei és hangművészeti élményekkel teli, a lehető legtöbb fantáziát felszabadító rögtönzött alkotások lesznek azok, amelyek reményeink szerint a No Wave Fesztivált emlékezetessé teszik majd mind a közönség, mind pedig a magyar és a világ más tájairól érkezett művészek számára. Célunk „az alkotás: a közvetlen és direkt közös munkával megalkotott szükségszerű szépség, mely minden közvetítettségen, elidegenítésen és törvénybe foglaláson kívülre esik.” (Hakim Bey)

hétfő

20.00 Jean-Luc Guionnet & Seijiro Murayama Duo (F-J)
21.00 Sőrés Zsolt (Ahad) (H)
22.00 én & R.R. Habarc Duo (H)

kedd

20.00 Varga Zsolt & Oliver Mayne Duo (H-GB)
21.00 Tijana Stanković & Ré Sukré Duo (SRB-A)
22.00 Kováts Gergő & Bolcsó Bálint Duo (H)

szerda

20.00 Bertrand Gauguet (F)
21.00 Bertrand Gauguet & Sőrés Zsolt (Ahad) Duo (F-H)
22.00 Varga Zsolt & Kovács Gergely Duo (H)

Napijegy: 1000 forint; háromnapos fesztiválbérlet: 2500 forint Helyszín az Auróra (Bp. Auróra u 11.)

✖ Jean-Luc Guionnet & Seijiro Murayama Duo (F-J) ✖

· Jean-Luc Guionnet (alt szaxofon)
· Seijiro Murayama (ütőhangszerek)

Jean-Luc Guionnet francia szaxofonos, hangszobrász ma a poszt-redukcionista improvizáció területén alkot. Radikális, szűkszavú játékát a kilencvenes évek második felétől közel hatvan nagylemez dokumentálja. Tagja a ma is aktív Hubbub kvintettnek, az Ames Room és a The Fish free jazz trióknak, az Angle és a Toc Sine elektroakusztikus duóknak; emellett készített már környezeti felvételekből épülő kompozíciókat, rádiófónikus műveket, film- és színházi zenéket. Alkalmanként templomi orgonán ad szólókoncerteket. A Nagaszaki-i születésű, ám jelenleg Franciaországban élő Seijiro Murayama végletekig lecsupaszított hangszerparkjával mára a globális szabadimprovizációs színtér egyik legformabontóbb ütőhangszeresévé vált. Többnyire térspecifikus koncertjei során kiemelt figyelmet fordít a zenei hangok között megjelenő csendekre, és azok minőségére. Az elmúlt években többek között a műfaj olyan mára legendássá vált hangszeresei oldalán játszott, mint a gitáros Fred Frith, vagy éppen az 1998-ban elhunyt csellista, Tom Cora. Jelenlegi partnerei közül Tim Blechmann német laptopzenész, Éric La Casa francia „field recorder”, Axel Dörner német trombitás, és nem utolsósorban természetesen Jean-Luc Guionnet nevét érdemes kiemelni. Guionnet és Murayama közös munkásságát eddig három nagylemez, a 2007-es Le Bruit Du Toit, a 2011-es Window Dressing, és a napokban megjelenő Mishima, Day & Night dokumentálja. (http://www.jeanlucguionnet.eu/, http://www.seijiromurayama.com/)

✖ Sőrés Zsolt (Ahad) (H) ✖

· Sőrés Zsolt (Ahad) (öthúros mélyhegedű)

Sőrés Zsolt (Ahad) több mint húsz éve aktív improvizatív-, elektroakusztikus- és zörejzenész, experimentális zeneszerző, hangművész, független kurátor, író és szerkesztő. Zenéjére jellemző a formazúzó stratégiák kialakítása és az azonnali átmenetek, instabil akusztikus rendszerek használata. A kilencvenes évek végétől 2002-ig a Szünetjel Fesztivál társszervezője, valamint művészeti vezetője; 2008-2010 között pedig a Relatív (Át)Hallások nemzetközi kortárs zenei találkozó kurátora volt. 2012-ben a kelet-európai országokban megrendezett Sound Exchange fesztivál-, szimpózium- és programsorozat magyar kurátora; 2014-ben pedig az első Magyarországon rendezett reprezentatív, nemzetközi hanginstalláció-kiállítás, Az érzékelhető határán – más hangok kurátora volt. Akusztikus szólókoncert! (http://ahadmaster.blogspot.hu/)

✖ én & R.R. Habarc Duo (H) ✖

· én (elektronika, bemikrofonozott tárgyak)
· R.R. Habarc (bemikrofonozott tárgyak)

én rádiós műsorvezető, programszervező, fesztiválkurátor és nem utolsósorban kísérleti zenész. Több mint két évtizede szerkeszti a Tilos Rádió No Wave című műsorát, amivel elsődleges feladatának a Magyarországon kevésbé ismert zeneművek, zenei irányzatok megismertetését, elfogadtatását tekinti. Többnyire szólóban lép fel, de olykor más zenészekkel is ad improvizatív koncerteket, leggyakrabban a No Wave egykori alapítójával, Sőrés Zsolttal, akivel tagja volt az izo-fr csoportnak, és akivel jelenleg is tagja a nemzetközi Paw Music formációnak. Készített már zeneműveket az ORF Kunstradio, valamint a Deutschlandradio Kultur felkérésére is. Jelzésértékű, hogy a No Wave „brand” egy ideje a rádióműsoron kívül zenei estek, fesztiválok elnevezésére is szolgál. A megnevezés kimondottan arra a szándékra utal, hogy a megszokott improvizációs és kísérleti zenei koncertektől karakteresen eltérő élményben részesítse a hallgatókat. Az eseményeket én eleinte egyedül, az utóbbi időben pedig Juhász Lászlóval, az Improv.hu online zenei magazin szerkesztőjével, valamint Sőrés Zsolttal, egykori műsorvezető- és zenésztársával szervezi. R.R. Habarc szónikus értékmentő és értékteremtő. XXI. századi „csináld magad” úttörőként 2001 és 2008 között egyszerre vitte Avult nevű cd-r kiadóját és készítette öntörvényű felvételeit, majd az Avultos korszak után az amerikai Zeromoon lemezkiadó jelentette meg munkáit. Az indusztriális, pszichedelikus rockhagyományokból induló R.R. Habarc darabjai kötöttségek és határok nélküli szabadzenék, amelyben megfér egymás mellett az intellektuális humor, az abszurd, a szürreális és a nagyon is reális. 13 év után ez az első duókoncertjük. (http://blog.tilos.hu/en)

✖ Varga Zsolt & Oliver Mayne Duo (H-GB) ✖

· Varga Zsolt (alt szaxofon)
· Oliver Mayne (vibrafon)

Varga Zsolt szaxofonos a hazai alternatív mozgásszínházi- színtér és zene egyik legkarakteresebb és legérzékenyebb egyénisége. Korábban Ladjánszki Márta táncos-koreográfus By The Way és Széki Luca című darabjaiban dolgozott együtt a jelenleg Budapesten élő Oliver Mayne vibrafonjátékossal, aki több londoni improvizatív zenei műhelymunkában és magas presztízsű rendezvényen vett részt, egyebek között az Evan Parker, Eddie Prévost és Martin Davidson által kurált Freedom Of The City fesztiválokon, és a Bohman testvérek által szervezett improvizációs esteken. Mayne fellépésein kiemelt hangsúlyt fektet az előadás fizikai oldalára – azaz erőből, heves mozdulatokkal játszik. Ez lesz az első duókoncertjük, ami táncszínházi kontextuson kívül esik. (http://myspace.com/omvibraphone)

✖ Tijana Stanković & Ré Sukré (SRB-A) ✖

· Tijana Stanković (hegedű)
· Ré Sukré (cselló, hangok)

Tijana Stanković egyéni zenei hangú és látásmódú szerb hegedűjátékos Mezei Szilárd kisebb-nagyobb formációiban való szereplésével tűnt fel: jelenleg is tagja a vajdasági komponista és improvizációs zenész több nagyzenekarának (Mezei Szilárd Ensemble, International Improvisers Ensemble, Túl A Tiszán Innen Ensemble), a kisebb létszámú The Identity’s Dream együtteseknek, valamint a Low String Quartetnek. Stanković jelenleg Budapesten él, Nikos Sahpazis görög oudjátékos és Márkos Albert csellista társaságában már itt alapította az ARGO zenekart, amelyben a rebetiko alapú repertoárjukat szabadon improvizált zenével ötvözik. Számtalan alkalmi formáció tagja, játszott már többek között Nenad Marković szerb trombitással, Jens Balder dán harsonással, vagy éppen Joel Grip svéd nagybőgőssel. A budapesti születésű, de 1990 óta Bécsben élő és alkotó Ré Sukré kortárs komponált zenével, valamint improvizatív zörejzenével foglalkozó csellista és hangperformer. Sukré – akit elsősorban a hangok és az előadások térbeli és fizikai aspektusa érdekel – szívesen dolgozik színészekkel, tánc- és mozgásművészekkel, illetve más előadóművészeti ágakban érdekelt alkotókkal. Az elmúlt években Európa több nagyvárosában számos rangos kortárs zenei fesztiválon szerepelt, így többek között Bécsben, Grazban, Zürichben, Berlinben, Prágában, Brnoban, Osloban, Tromsøben, Göteburgban és Kijevben is. Tijana Stanković-tyal ez lesz az első duófellépése. (http://rosirehformen.wordpress.com/)

✖ Kováts Gergő & Bolcsó Bálint Duo (H) ✖

· Kováts Gergő (alt szaxofon)
· Bolcsó Bálint (laptop elektronika)

Kováts Gergő tizenévesen kezdett el a dzsessz iránt érdeklődni. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem dzsessz tanszakán Borbély Mihály és Elek István tanítványa volt, 2011-ben szerzett tanári diplomát. Az elmúlt években egyre inkább a műfaj szabadabb irányzatai felé fordult: a tanszakon eltöltött idő, majd a hazai dzsesszélet hatására ez a folyamat csak fokozódott. A budapesti Bolcsó Bálint szülővárosában és Bécsben tanult zeneszerzést, valamint elektronikus zenét. Rendszeres résztvevője volt a szombathelyi nemzetközi Bartók Szeminárium zeneszerzés-kurzusainak. Kompozíciói a Bartók Fesztivál mellett megszólaltak a Budapesti Őszi Fesztivál, a Making New Waves, a Wien Modern, legutóbb pedig a New York-i Mise-en Music Festival és a CAFe Budapest keretében. Vokális és hangszeres darabjain kívül készített már zenét filmekhez, színházi és táncelőadásokhoz, valamint hanginstallációkat és elektroakusztikus kompozíciókat. Alkotóként és egyetemi oktatóként egyaránt az új technológiák kísérleti zenei alkalmazásával foglalkozik, szívesen dolgozik élő elektronikával a legkülönbözőbb műfajokban és hangszer-összeállításokban. Improvizációs kontextusban a rubik.erno.quintet és a trio:beeper tagjaként, duóban pedig Christian Kobi szaxofonossal, Jonas Kocher tangóharmonikással és Sőrés Zsolttal hallhattuk legutóbb. (http://www.bolcso.net/)

✖ Bertrand Gauguet (F) ✖

· Bertrand Gauguet (alt szaxofon)

„Az akusztikus tér olyan valós építészet, amely az improvizáció idejét strukturálja. Ezt az időt mozgó, átlátható és valószínűleg instabil formák alakítják. A zene a valóság eltérő érzékelését hozza magával. A szólókoncert olyan tapasztalat, amely minden egymást követő helyszínen megújul.” – Bertrand Gauguet

Bertrand Gauguet francia szaxofonos szólófelvételeit eddig a 2005-ös Etwa és a 2014-es Shiro című lemezein jelentette meg, amelyek a művész 2000-es évek eleje óta rendszeresen megrendezett, különleges és a koncentráció elmélyülésével telített atmoszférájú szólókoncertjeinek két fontos állomását rögzítik. Szólórepertoárját 2011-ben Japánban kiterjesztette a sakuhacsira is, mintegy megvalósítva ezzel Icsi Njo Szuizen buddhista bölcsességét: „A fújás és a meditáció egymással megegyező, egyforma gesztusok”. (http://www.bertrandgauguet.com/)

✖ Bertrand Gauguet & Sőrés Zsolt (Ahad) Duo (F-H) ✖

· Bertrand Gauguet (alt szaxofon)
· Sőrés Zsolt (Ahad) (öthúros mélyhegedű, kontakt mikrofon, effektek, kisebb eszközök)

Bertrand Gauguet az improvizatív- és a zörejzene mellett elektronikus zeneszerző, rádiófónikus művek alkotója, aki egyúttal film- és színházi zenét is szerez, költőkkel, vizuális művészekkel is dolgozik. Zenei tevékenységének fókuszában a hangművészet és zene kapcsolatából fakadó folytonos tanulás áll, valamint a zene és a nem-zene közötti viszony, a hangművészet mint a meditációt támogató működés – amely mintegy a légzés sajátos formája is -, illetve a hang és a zene képének, testének megtapasztalása és megmutatása áll. Gauguet eddig olyan kortárs és experimentális zenészekkel dolgozott együtt, mint például John Butcher, Roger Turner, Rhodri Davies, Annette Krebs, Thomas Lehn, Toshimaru Nakamura vagy éppen Tetuzi Akiyama. Sőrés Zsolttal – aki jelenleg Hilary Jefferyvel és az Inconsolable Ghost együttessel Andrej Iszkanov hallucinatív horror klasszikusának, a Visions Of Suffering című film új változatának a filmzenéjén dolgozik – ez lesz az első duófellépése.

✖ Varga Zsolt & Kovács Gergely Duo (H) ✖

· Varga Zsolt (alt szaxofon)
· Kovács Gergely (dobok)

Varga Zsolt szaxofonost, zeneszerzőt, mozgásművészt két duókoncertre kértünk fel: Oliver Mayne brit vibrafonossal közös keddi fellépése után a No Wave Fesztivált egy másik ütőhangszeressel való alkalmi kollaborációjával zárja. Második zenésztársa, Kovács Gergely, a jelenleg is több formációban – Gentry Sultan, The Pastorz, rubik.erno.quintet – játszó dobos-ütőhangszeres a budapesti kísérleti zenei szcéna fiatal, ám tehetséges és egyre aktívabb tagja. Legutóbb Miroslav Tóth szlovák zeneszerző, szaxofonos Oko Za Oko című videóoperájában működött közre, emellett improvizált filmzenével – Not About Paprikas, Az itt élő lelkek nagy része – is foglalkozik.

>> http://improv.hu/est/no-wave-estek/


A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!
2015. 06. 02. - 05:30 | © szerzőség: Gelka