A Gothic.hu egy avantgárd, illetve underground versekből álló sorozatot indít útjára, melynek célja az említett irányvonalhoz köthető, s véleményünk szerint progresszív alkotók bemutatása. A válogatás elkészítésekor nem csupán az vezérelt minket, hogy a közelmúlt és a jelen voltaképp már kanonizált szerzőinek legkiemelkedőbb írásait egybegyűjtsük, inkább a stílusirányzat és a lap szellemiségéhez hűen elsősorban arra törekedtünk, hogy lehetőséget biztosítsunk a fiatal, még folyóiratokban alig publikáló, valamint az irodalmi élet és a társadalom perifériáján mozgó, esetleg méltatlanul elfeledett költők szövegeinek megismerésére. Tekintve, hogy a Gothic.hu ugyancsak alulról jövő, underground kezdeményezésként született és működik, az említett hozzáállást rendkívül fontosnak tartottuk. Ugyanakkor éppen a progresszivitás, illetve a folytonosság jegyében az összeállításba bekerült néhány, az irodalmi közmegítélés alapján egyéb stílusirányzathoz tartozó, ám rokon felfogású szerző alkotása is, míg bizonyos, főleg neoavantgárdnak tekinthető, de jelen viszonylatban kevésbé újszerű alkotók írásai talán kimaradtak belőle. Az intermediális műveket, így a képverseket szeretnénk valamikor a jövőben önálló rovat keretein belül publikálni, a mostani blokkban csak érintőlegesen fordulnak elő. Ezúton is köszönjük Legéndy Jácintnak a versek kiválasztásában és a tematikus anyag összeállításában nyújtott segítségét, s kérjük olvasóinkat, hogy fogadják szeretettel, illetve odafigyeléssel a következő hetek folyamán megjelenésre kerülő írásokat.

FALUDI ÁDÁM
Ifjúkori önarckép
	A képzelet gyarmatosítása
	javában tart.
	A birodalom virágkorú.
	A megszálló filmek
	kudarckocsik
	félelemosztagok
	nem ütköznek ellenállásba.
	A tartományok óhajtják a
	betolakodást.
	Városaikba bevezetik a
	központi erőszakot.
	Alázatjelvényekkel mellükön
	ujjongva tüntetnek az álmok.
	A birodalom
	általános viszolygást tart magának
	és az időmúlás-jelentést
	egy közeli tanácsadóba dobja.
	Titkos áramszünetet kötnek
	háta mögött az erőművek.
	Tudja jól a birodalom
	hogy az egyezmény
	bármikor életbe léphet.
	Ezt a gyarmatát szereti
	legkevésbé.
Szögletes virág, Móra – Kozmosz, 1988

SIMON MÁRTON
Szeretnék lenni, de nem
	Ezen a fotón csak a szemed látszik, meg a pléd,
	amibe csavarva ültem én is, egyébként meztelenül,
	egyszer. Amikor néhány napja véletlenül
	összefutottunk egy szórakozóhelyen, végig erre,
	a képre gondoltam – te közben illedelmesen érdeklődni
	próbáltál a mivanvelemről, vagy valami más, közepesen
	érdektelen dologról. Ha jól emlékszem nem
	válaszoltam, de aztán hazafelé annyi eszembe jutott,
	hogy semmi. Mit mondhattam volna? Hogy
	egy szentimentális közhely szeretnék lenni a szádban?
	Már hajnalodik. Ha lenne tévém, most bekapcsolnám.
	Vagy épp ki. Ülök, a szoba üres, fehér fala
	ilyenkor lesz kék. Mint akinek a szájába ment
	egy szőke hajszál és képtelen szabadulni tőle,
	csak ez jár a fejemben. Van ilyen. Hogy rájössz,
	hogy semmi. És állsz és szédülsz és hallgatsz,
	vagy ülsz 5:43-kor egy kanapén egyedül, egy másik plédbe
	csavarva, közhelyeken rágódva. Olyan csöndben,
	mint aki arra ébred, hogy ötvenhét éves, süket,
	polinéz gyöngyhalász lett, aki egy fotóba szerelmes,
	és valaki lélegezzen helyette, mert fölötte nyolc méter.
Dalok a magasföldszintről, L’Harmattan Kiadó, 2010

BERÉNYI CSABA
Tudatrostély
	homlokomon forró páncél,
	mondjuk, hogy ez a paranoia;
	félbehagyott whisky-kólák,
	lehallgatott szerelmes lányok
	marva sercegnek bele a jótékony némaságba,
	alattuk hajnali padok
	a parkban,
	próbálok aludni,
	még öt óra az első buszig,
	felmos egy nyári zápor – detoxikált égbolt
	alatt elbattyogok a Tiszához,
	rakpartra tapadt iszákosok mohaszőnyege
	szuszog a folyóbor felett;
	nincs itt semmi keresnivaló, csak kósza lelencek
	rágós nézetekkel;
	tiszta tudatrostélyt eresztek a homlokomra
	és hazamegyek
	anyámhoz
	aludni végre
Kulter, 2012/1

ORCSIK ROLAND
Ikrek
	 
	Hétvégén a bomba-
	tölcséreknél jártam.
	Két, szinte egy tőből
	sarjadt fa fogadott
	az erdő szélénél.
	 
	A törzsek közti rés,
	akárha kapunyílás.
	Nincs különbség,
	túl a kérges kapun
	ugyanúgy folytatódik
	az őszbe rozsdálló vadon.
	 
	Lefotóztam a fa-ikreket.
	 
	A felvételt nézem,
	kinagyítom a képernyőn.
	Élesítem a színeket.
	Sűrűbbek az árnyalatok.
	 
	Tovább nagyítom,
	míg kockákra nem bomlik,
	s elmosódik a látvány.
	 
	Van különbség.
	A fák helyett a kép-
	re emlékszem.
	 
	Fáklya a tekintet,
	a tiltott zónába hatol,
	hol fekete nap ragyog.
Jelenkor, 2014/2

GÉCZI JÁNOS
Mondja
	mondja
	a telefonban
	az nem lehet fekete
	a fekete egyébként sem szín
	ahogy a fehér sem
	ő kizárólag színekkel dolgozik
	a színek apró kalapácsaival
	veri darabokra a tárgyakat
	és nagyszemű alakjait
	hogy mindent beborítsanak
	azok az éles peremű szilánkok
	befúródjanak a cellulózba
	a fenyőrostos keretbe
	ha feketét használna
	már nem festene
	egész éjszakákat szívlapátolna
	a kormos pályaudvarokon
	helyette a zöldet és a vöröset
	nyomkodja egymás után a szürkére
	az éppen olyan
	de azért oda áll elé
A térre én, Ister Kiadó, 2000

ACZÉL GÉZA
Akklimatizálódik
	volt pillanat mikor majdnem belegabalyodtam a nagy politikába pedig több évtized tanulsága már biztosan vezérelt miként üdvözülnek hápogó tenyerek között a bunkó vezérek és miként ballagnak leütött fejjel túlharsogott emelvények előtt a becsületes szolgák no nem szeretném mindre ráhúzni a kanti normát de ez az oppozíció még a gyatrább embereink kezére is játszik hisz a fönti hatalmi vétség káros sugarában a kis bűn hamar relatívvá válik legfeljebb a nyuszi hivatalig vagy otthon a házmesterig ér el ahol miként az újabban kitiltott cigarettásokat koron túl mindenkit a suttogás vezérel titkon szippantani rekedten kiáltani inkább csak befelé mivel zajodat a megfelelések lojális ihlete úgyis lefedé akár csak a messzire kacskaringózó múltban a zsarnokságokról tanultban mai demokráciádban legfeljebb az a sokk hogy egyre több párton húzhatnak át a kaméleonok s imígyen tanulnak némileg improvizálni a csordaszellemnek több szálán lehet már pokolra szállni és cinikusan visszaröhögni mivel mindenki odajut a kék égen ugyanis sok a lyuk az ügyetlenek fönt is kiesnének bárhogy akklimatizálódik a változó hitélet
Jelenkor, 2014/2

LESKOVICS GÁBOR
Másnap
	Egyedül vagyunk, teljesen egyedül
	Senki se támad, senki se menekül
	Csendben várjuk az utolsó csatát
	Üres az utca, üres a tér
	Felkavarja a hamut a szél
	Az utolsó előtti háború után
	Fekete fehér film az élet
	Lassú a halál, lassú a méreg
	Fehér a fény, fekete az eső
	Fiatal leány, aki előttem áll
	Fiatal, mégis túl öreg már
	Az utolsó előtti háború után
	Hideg a szél és senki se véd meg
	Gyönge vagyok és szeretlek téged
	Felkel a Nap és mindennek vége már
	Feküdj le mellém, ölelj magadhoz
	Távol a Földtől, közel a Naphoz
	Az utolsó előtti háború után
Pál Utcai Fiúk: A Bál, 1991

HANKÓ TÓTH ÁDÁM
Forgóajtó
	Átment a forgóajtón, mintha erősebbnek érezné magát,
	egy kombi hátsó ülésén sztrájkol, szájából üvegszilánk
	meg olívaolaj csorog, de úgyis tudja, hogy abbahagyja,
	majd, hogy ráklépésben jön vissza azon a forgóajtón,
	mint a lámpagyújtogatók, akik elfelejtették megugatni
	a holdat, mint azok a nadrágtartós lámpagyújtogatók,
	pontosan tudja ő is, hogy vereségre ítéltetett, hogy várja
	már egy transzporter, talán egy kényelmes volkswagen,
	egy napszemüveg és egy körömvirág illatú arckrém,
	elfedni a megaláztatás macskaszagát, és akkor már szó
	sem lesz arról a forgóajtóról, ami akkora, mint egy ország.
Holmi, 2013/9

POLLÁGH PÉTER
	 Sugár
	Elmúltam harminc,
	nem tudom, mennyivel,
	és a kamasz jön utánam,
	mint levél-
	gyufa: vékony, szálkás,
	susogva beszél,
	legyen mit megbánni.
	Megint hanyatt, lustán lóg ki a láb,
	fehér bőrben, az erkélyen, mint két
	cukor, vagy, mondjuk úgy, sugár.
	Ti meg indultok értünk, elveszett
	fiúk, míg dúdolunk tetőitek felett,
	s látjuk lent a régi világot,
	Marlborót is szívunk, puha
	csomagost. Hajnali háztetőkből,
	tejtáblákból több mohó kockát
	törünk, két pofára majszolunk,
	míg a tejút bajuszt rajzol nekünk,
	nagyon baba, felnőni kár,
	és kár veszni látni lent
	a volt boltokat: már más
	a nevük, sérült rajtuk az üveg.
	Nem hiszem, hogy nem hasad
	tovább.
Bárka, 2011/2

GULISIO TÍMEA
Underground
	strici lettem ha már te kurva
	megértő beleegyezésem oka az alkalmankénti tízes
	és hálából megcsókolom nyakamban az aranykeresztet
	azért az ismeretlen lúzer fickóért aki neked vette
	éljen bőkezűsége
	allelujaalleluujaa
	holnap a templomban is térdelsz majd és a szádba adnak valamit
	kutyaharapást szőrével
	utána ebédet főzöl és megesszük majd szieszta és kirándulás
	elképzeljük hogy a tettye hegy alatt ördögöcskék laknak
	egy sötét labirintusban csak arany foguk világít
	nappal emberalakban játszanak a földi gyerekekkel akik ellopják
	szüleik jegygyűrűit és odaadják nekik ajándékba
	éljen a szent szövetség
	allelujaalleluujaa
	már unom konfliktuskezelési stratégiád
	egy felemelt hangra vagy kézre lehúzod nadrágod cipzárját
	ahogy egy megalázkodó majom tartja oda valagát harc nélkül veszít
	gyáva közönyös pofával hogy belerúgni se legyen érdemes
	éljen a könyörület
	allelujaalleluujaa
	ma két pasas volt nálad hogy biztosra menj
	apád már nem támogat és úgy kéne egy normális élet
	férj és pár gyerek pedig nemrég még hozzám akartál jönni
	titokban majd elmúlik ez is
	már nem lehet egy csokival elcsalni hihető hazugság kell hozzá
	például hogy szívesen adják megérdemled és szép vagy mikor eszed
	ne csalódj tudd hogy szarból nem lehet várat építeni
	éljen a jövő nemzedéke
	allelujaalleluujaa
	magadat neveld először tisztességre
	lopj a boltból de ne feltűnően
	a pénznek nincs szaga nem így a bukszának
	ezért a tiédet csak végszükségben nyitogatom
	éljen a mértéklet
	allelujaalleluujaaa a a a a a a a a a a a a a a a a a
Nekromantika, Katapult Kiadó, 2014

BAJTAI ANDRÁS
Mintha volna még történet
	Kémeket a haldokló városokba, gondolta.
	Figyeljék inkább ők, amikor a nyugdíjasok
	a parkban felejtik szőrtelen kutyáikat, és
	pórázon vezetik haza egymást. Nézzék ők,
	ahogyan a lány, akit gyerekek állnak körül
	a játszótéren, biciklikerekének rozsdás
	küllői közé dugja egy veréb diónyi fejét.
	Figyeljék ők, amikor az áramszünet miatt
	egyszerre alszanak ki a fények, és a sötétben
	meztelen kisfiúk bújnak össze. Álljanak ők
	sorba halottak napján, s tapossanak a virágokon,
	ha látni akarják a vermet, a csőtörést, ahogyan
	elönti a fekália az utcát. Lessék ők, amikor
	az öreg nő új melltartóját próbálgatja
	a szemközti lakásban. Induljanak ők, végre
	egyszer helyette, mintha volna még történet,
	ami hosszabb, mint kézen a lenőtt köröm,
	és hangosabb, mint az üvegek száraz csendje.
Az átlátszó város, Hanga Kiadó, 2006
7
HAJAS TIBOR
A katódsugárzás szépsége
	A tapasztalat előtt elszórakoztat a jóslat. A tapasztalat nem szórakoztat; a tapasztalat munka. Nekünk magunknak akaratlagosan semmit sem kell tennünk azért, hogy elkárhozzunk; részvételünk tékozló luxus.
	Még minden csak következik; de várjuk. Mindegy, hogy a televízió bunker vagy síremlék; biztos, száraz, sterilizált, katasztrófa utáni hely, szenvedésmentes örökkévaló; az élettől egy túlélésnyi távolságra. Itt végre magunk lehetünk; ki-ki, mint az egyetlen élő.
	Igen, hát ezt akarjuk, ezt a megnyugtató Hádész-derengést, a képernyő lidérceit, animált szituáció-tetemeit, szag és íz és túl durva érintés nélkül, ezt a hevenyészett hipnózist, ezt a felkészülési időt.
	Már nem hiszem, hogy ez az elektronikus káprázat információt adhatna bármiről; belémeredek, félelem nélkül hallgatom álnok és gyermekes suttogását, gyönyörködöm a lehetőségben, hogy akár így, akár úgy megmérgeződhetek.
	A képernyő vibrálásában minden kedvesen romlott és feminin, mint a halottak; hiányzik belőlük a minden egyéb katonáskodásból elmaradhatatlan bakszag. Mert - félreértés ne essék - ez már sorozás; a civilizáció megkezdődött.
	Ez a médium nem a dolgokra irányul, a dolgokról beszél, hanem áthatol rajtuk, a dolgok között létezik, a dolgok közé beszél, a semmibe; innen kezdődik az új történelem.
	Elandalodom a hajdani tévedéseken. Ilyenek voltak a férfiak. És ilyenek a nők. Saját kísértetképem különös örömöt okoz, mert szép is vagyok; voltam. Szebb, mint ahogy szerettem volna - de ez a túlvilági kép még így is igazán a kedvemre való.
	A video nem különbözik a televíziótól; a konfekció méretre alakítása. Az önkéntes speciális, megelőző kiképzése. Gyónás a kísértőnek.
	A video demokratizmusa agyrém. Csak egyetlen üzenet létezik, egyetlen hír. A video sansz arra, hogy egyszerre legyek a nyúl és a kígyó; és ne tudjam eldönteni, kielégülésem a biztosan bekövetkező falásnak vagy a felfalatásnak fog szólni. Betöltöm önmagam; a többi: fertőző terület.
Jelenlét, 1989/1-2

LADIK KATALIN
Mindent láthatsz, amit én látok
	Mindent, ami áramlik és fellángol:
	a csodás tüzek vonulását nedves ágyékodon;
	mindent, ami fény, és torkodba fúródik,
	hogy testedben kinyíljon az ajtó,
	feltáruljon az Auróra alatti világ;
	a fövenyen vajúdó hullámokat is látod,
	miként feléled bennük az ezüst,
	és kristály gyúl ki homlokodon.
	Villódzó plazma leszel sötét égbolton,
	tükröződése egy távolodó csillagnak,
	egy didergő csillag mély, elhaló kiáltásának.
Kortárs, 2015/5

ZÁVADA PÉTER
Aszfalt
	Te is a kőolajból vétetsz. A kőolajról mindig
	te jutsz eszembe, ilyen lehet egy elhalt
	szervezet bomlástermékének lenni. Ott laksz
	velük te is: a növényekkel és az egysejtű
	állatokkal. A kőolajban. A fiúk szerint kisebb
	mennyiségben az anyakőzetben is megtalálható
	vagy. Onnan bányásznak. Ilyenkor a színed
	sötét. Máskor meg a kőolaj lepárlása során
	nyernek vissza. Amikor vissza akarlak nyerni,
	én is az emlékek lepárlásával kezdem.
	A minap arra gondoltam, hogy holtodban is
	hasznosulsz. Kenőzsírként például. Vagy
	arckrémek formájában. Emlékszem, hogy
	szeretted a krémeket. Persze az a pakura,
	de akkor is. A lámpaolajról is mindig te jutsz
	eszembe. Meg hogy azóta is ott laksz,
	az állatokkal, a sötétben. A meleg eljárás
	során többezer fokosra hevítenek, de a fiúk
	a hideg eljárásban hisznek. Vízzel kevernek.
	Szükség esetén kőzúzalékot és homokot
	is adnak hozzád, meg finom szemcséjű
	mészkőlisztet, hogy kitöltse az apró kavicsok
	közötti üres tereket. Mikor nézem, ahogy
	aszfaltoznak, mindig eszembe jut, hogy
	bennem is vannak még kitöltetlen terek
	az elegyengetett, sima feketeség alatt.
Kulter, 2012/10

TURCZI ISTVÁN
Elszabadul a tél
Jéggé hasad a reggel
	így januárban
	körmét húsomba mélyeszti
	profilomon gyűrött jégvirágok
	pilláim havat söpörnek
	vállam is hó nyomja
	mint koporsófedél
	Elszabadul a TÉL
	vacog a világ velem
	fölöttem mozgó szürke árnyak
	a LÉT szembogarában
	egyre intimebb szárnycsattogások
	kirajzolódik a sötét csend
	szemlélődöm s tágulok egyre
	egészen a fenyvesek csúcsáig
	hol is a kíméletlen határ
	sejtjeim metszéspontján
	fehér ragadozó
Segédmúzsák fekete lakkcipőben,  Szépirodalmi Könyvkiadó, 1985

NÉMETH BÁLINT
A Good Day To Die
Bruce Willisnek
	Ez a nap éppen alkalmas lesz, gondoltam. A nyár
	emésztő szorgoskodása mégis elcsüggesztett. Nem
	tudtam aludni, a porszívózást elnapoltam, ideiglenesen
	felfüggesztettem a gyászmunka végzését, és őszintén
	megvallom, sejtelmem se volt, aznap mit forgatnak
	fejükben gyilkosaim. Álmos, lobbanékony kíváncsisággal
	kavarogtam az utcán, de a teret lezárták, hiába ólálkodtam
	a kordonok körül. Nem láttam mögöttük a kulisszákat,
	a másik városnak öltöztetett várost, se a kopasz hőst,
	aki a kellő pillanatban majd előlép. A túloldalon, mint
	a penge, fapados fodrászszalon cégére villogott, hirdette
	az akciókat, és erről eszembe jutott, hogy tényleg nem
	szabad tovább halogatnom a hajvágást. Hiszen épp
	az ilyen szélütött délutánok a megfelelők a kívülről
	vezérelt újjászerveződésre, mint amikor egy könyvről
	finoman lefújjuk a port. Mégis féltem betérni – mi van,
	ha várnom kell? De ami még rosszabb: mi van, ha nem
	kell várnom? Ha rögtön sorra kerülök, és a nálam is
	nagyobbra nőtt tükörben figyelem majd a hűvös
	mozdulatsort, a villámgyors vágásokat. És ha később
	behunyom a szemem, mintha különösen ijesztő jelenethez
	érnénk: azonnal elalszom. Aztán kopaszon ébredek,
	idegen, hősi pózban, előttem egy lángba borult város
	és késő, mert nincs már alkalmas pillanat. Vagy készséges
	kamera leszek gyilkosaim kezében, amit most,
	akár egy töltött fegyvert, lassan maguk felé fordítanak.
’99, Liget Kiadó, 1999

HORGAS BÉLA
járás
	még most is ott vagyok a fürdő előtti platános park
	közeiben és a Zsigmond közben bűzlő sikátorban a
	HILD UDVAR felirat betűit bámulom szemben a
	ködből kiemelkedő Rózsadomb a toronydaru már a
	fénybe ér mögöttem a Duna most megfordulok most
	előttem mögöttem a tegnap este (nekem is terem az
	idő) egy kétszintes tükrös teremből terembe boltozódó
	lámpaboltban jártam opál és narancs búrák süvegek
	sávok kúpok ide világítanak onnan ködön át most a
	sárba hóba eb-fekáliába tapadó platán-tenyereken
	taposok „omlásveszély” szól rám a tábla derékvastag
	alumínium szellőzőcsövek darabjai egy valaha fehér
	ablakkeret egy rozsdába fúlt fejetlen lábatlan ipari
	hulla hasadt matracra lökve ellapított papírpoharak
	kellékek gondolom és egy halványkék üres palackot
	alvadtvörös műanyag flakont a falhoz állítok ügyesen
	aranymetszésben daru és zümmögő lámpatest közé
’99, Liget Kiadó, 1999

TOLVAJ ZOLTÁN
A tündér metamorfózisa
	bóbita bóbita táncol
	filcboa csüng a nyakában
	tanga dagasztja szemérmét
	krómkarikák ajakában
	bóbita bóbita szexi
	ujjaival fuvolázik
	körben az ördögök ülnek
	zsebhokizó paparazzik
	bóbita bóbita narkós
	dús acetonszagot áraszt
	bárkivel elmegy a cuccért
	megteszi bármit ajánlasz
	bóbita bóbita bűnbán
	húslila térde a rácson
	fázva rodáz a blahánál
	gazdag idén a karácsony
	bóbita bóbita kámfor
	zajtalanul jön a mentő
	mária szív a volánnál
	bóbita pulzusa megnő
	bóbita bóbita bólint
	nincs amivé ne fajulna
	felnyög a túli szerájból
	bóbita bóbita hulla
Törésteszt, Hanga Kiadó, 2007

NEMES ZOLTÁN MÁRIÓ
Költözés
	Nagyot nyel, és az égre gondol,
	ami kielégítő ketrecként gúnyolja.
	Arra vár, hogy feljöjjön a májgömb,
	és enyhet adó fényében mind elaludjunk.
	Irigyli a mélyet, lenne akár férgese is
	a vágynak, ami meghaladja a kórtermet,
	ahol egybegyűjtve fekszünk, mint a
	kesztyűbábok. A kéz halott, siratjuk.
	De ő nem sír, mert a fejében lassú
	omlás van és kislányok, akik nem
	tudnak elfutni a nyár elől, hát élvezik,
	ahogy bőrüket átszúrja a szemérem-
	csont. Regina zsibbadt ketrecében
	így zajong a múlt, mint anyátlan
	kór. Nem lehetne ennél boldogabb.
	Mégis nyugtalanul forog az alkonyat-
	ban. Megviselte a baglyok költözése.
	Ahogy a szárnyak kinyíltak minden
	este, feltárva a táj isztopirinbe vágott
	alapzatát. A baglyok már nem jönnek
	vissza, de a női osztály tovább hullik
	a kénes tó felé, ami alattunk ragyog.
	Ha az anyag salakból rendre vált,
	ide költözünk majd, és elnyel a pompa.
Kulter, 2011/3

SZIVERI JÁNOS
Szabad gyakorlatok (részlet)
	Neoncsőbe rejtett szemgolyó. Mint izzó kéz a semmiben.
	Vagy testünkkel feltépett tér, piheként feszülve a lehetőségek
	között. Túl és innen egy legyintéssel.
	Kitapintott, hajszálfinom felületű külvilág. Állóképmásolat
	a levegőben. Némára formált és némán alakított.
	Egyre ritkábban, egyre feszesebben,
	mintha nem is lenne, kibuggyan a síkból: felfeslő csont.
	Elhullajtott kiálló mező. Burkot vet a gyökeresedő
	teremre. Csak egy kézmozdulat felezi e lehetetlent,
	ahogyan szorosabbra szárad néhány visszametszett ércnyúlvány.
	A fal egy befejezetlen horpadás, hol lehűlnek a szétfolyt
	koravén keretek. Szétcsúsznak a forradások, mint
	jégben az erek fakulnak. És neonfigurák csapódnak le
	az agyban, kitöltve e csöndkazlat. Így reped a nehéz
	buborék, az üvegcsatornába süllyesztett koponyafüzér.
EX Symposion, XI. évfolyam/124

PÁL DÁNIEL LEVENTE
Zóna/1
	Évekkel ezelőtt, akkor költöztem ebbe a házba, egy este,
	még nem volt igazán sötét, sétáltam hazafelé, az utcákat
	nem ismertem, se az utcaneveket, és egy sarkon
	rossz irányba mentem el, így keveredtem ide, errefelé,
	és kinézve gondolatom háta mögül, lenyűgözött
	egy kopott ház fala, majd a következő és a következő megint…
	kavarogtam mindenfelé, fordultam jobbra-balra, és éreztem,
	hogy egyre többen, egyre több alak figyel, idegen voltam,
	idegen köztük, s félhomály szállt alá, engem nem takart,
	őket egyre jobban, kifénylett a sok, az egyre több
	gyanakvás, az egyre sűrűsödő kétség és félelem,
	de egyre sűrűsödött bennem az is, hogy ne menjek,
	hogy maradjak, hogy keringjek itt, majd hirtelen
	egy láthatatlan lakásból kiabálás folyt ki, ömlött le körém,
	menj már el, menj már el, nem ide tartozol, hagyj, hagyj
	engem nyugodni, és sírva és egyre kétségbeesettebben,
	majd csörömpölés, majd ajtócsapódás, majd ütések tompa
	puffanása, és tudtam, bármi ez, nekem mennem kell,
	mert idegen vagyok, nem ide tartozom, és nem is fogok.
Álmaink piros sportladája, IJK, 2017.

PAPP TIBOR
merész egemen
	ó mértéktelen bomló növényzet
	  miféle közelség ez, hogy így hiányzol
	   a távolságot már elpusztítottam
	   már arra sem kérlek, hogy kinyílj
	           hogy hűvös esőmből örömöd legyen
	     a sóviharban szomjan halunk mind a ketten
	 
	mielőtt megtalálnám sebezhető partodat
	   az átkelés hízlalta izgalomra gondolok
	majd elkísér néhány embertelen halott
	     korsóként önmagam palástja és alja
	                 emlékeimben láttalak
	     de nem tudom honnan és hová vagy
Bárka, 2013/4

LOVASI ANDRÁS
Ints az időnek, hadd menjen, folyjon
	Ints az időnek, hadd menjen, folyjon
	Ahogy puha labdákat rugdosnál a Holdon
	Ahogy kamillás vattát raknék a szemedre
	Hogyha hazajönnél égő szemmel este
	Ahogy a forró leves szétárad, ha leér
	Ahogy anyád szorít, ha félsz, azért, hogy ne félj
	Ahogy álmodban könnyedén beiktatsz egy kanyart
	Egy szikla miatt, ami a repülésben zavart
	Az óceán felé, amiről mindig tudtad hol van
	Ott volt a fejedben, vagy a poszterboltban
	Tekerte ki anyádnak az eladó néni
	És nézték hosszan s utána neked kellett nézni
	Az ágyadból, onnantól pálmák, naplemente
	S a hullámok a lábadig jöttek minden este
	És most itt vagy tényleg, látod? türelmes az idő
	Megvárt ez a pillanat, és abból majd most kinő
	Egy másik, és abból is sorba mindig másik
	Nem úgy, mint a képen, bár a sok hullámon látszik
	Ezek nem viccelnek, úgy dolgoznak a parton
	Ahogy a huzat dolgozott az alvó gyerekarcon
	 
Hévíz, 2014/2

MAGOLCSAY NAGY GÁBOR
Holdomig
csak repülnöd kellene | ahogy
	bordák feneketlen fészkében
	űrséták nyomában üzekedő
	égitestek árnyékában a napszél |
	repülnöd kellene mint a vitorlák
	dongája | hisz nincs szegleted
	hajlatod aminek ne volna szárnya |
	repülj vágytól vallomásig és vissza
	és oda és el | ahogy én repülök a
	széteső szembe a névtelen
	veszedelembe | helyetted és érted
	repülök | holdiglan
Kulter, 2015/3

TÉREY JÁNOS
A kocsmák, amelyeket hanyagolni kezdünk
	A kocsmák, amelyeket hanyagolni kezdünk,
	Távollétünkben terjeszkedni kezdenek.
	Megkétszerezik alapterületüket
	A bojkott évei alatt.
	Magánlakásból csípnek le szobákat.
	Falfúró vijjog. A falánk törzshely
	Kinyújtja csápjait, bekebelezendő
	Egy másik szenespincét. A salétromos
	Szomszédság megszállása. A fejlesztés
	Eredménye táncparkett vagy biliárdterem.
	Helyek, melyekből idővel kikoptunk. Átverés,
	Plusz egy százas úgyis rajta van.
	Avagy a hétvégi dögunalom
	Szinonimája lett a cégéren olvasható név.
	Itt futottunk össze haragosunkkal,
	Köszönés helyett csak jézusmáriáztunk.
	Itt többé soha, erre mérget veszünk.
	Séta közben egyszer úgyis bever minket az eső.
	Hajnalban itt jutunk korhelyleveshez.
	Mi az istennyila! Más beosztás, más dizájn.
	Nem lévén szívbajosak, álljuk a trükkös
	Kávétündér pillantását. Egyes-egyedül
	Ő a régi, meg a belmagasság.
	Jó szétnézni este új partnerünkkel,
	Ki megtisztítja, fölszenteli  a csehót.
	Vodkától fűtött Rongyláb Jánosok,
	Örökzöldekre headbangelni jó,
	S jó az új parketten beindulni őserővel.  
Térerő, Palatinus Kiadó, 1998

TÓTH KINGA
ezelmúlik
	felvesszük az ugyanolyant
	mert éjjelekig varrta
	fehér szegély az alja
	csipke virág mi közöm ehhez
	nekem készül pedig nekünk
	a közös
	hát felvesszük az ugyanolyant mert
	éjjelig varrta többnyire kézzel
	a mamának is kellett a varrógép
	gumit húzott a tetejébe
	az enyém tágabb lett a hossz
	meg hosszabb
	az ujja nagyobb pont beleférek
	jövőre kinövöm az nem sok idő
	kicsit lejjebb rántom vigyázok rá
	ha elszakad rájön hogy nem szeretem
	ha nyújtózom gyorsabban növök
	talán lesz majd egy nadrág is
	 
Irodalmi Jelen, 2012/1

FENYVESI OTTÓ
Minimum rock and roll (részlet)
	Vadnak születtünk.
	Kosnak, baknak, oroszlánnak,
	bikának. Vízöntőnek, mérlegnek,
	skorpiónak. Szűznek.
	Sárkánynak, lónak, disznónak.
	Szépek voltunk és hamvasak.
	Mi voltunk az égen a csillagok.
	Még messze volt Amerika.
	Messze volt  Sziám és Indokína.
	Lehetett kólát inni, sztriptízt nézni,
	hosszú hajat viselni, körmöt festeni.
	Lehetett békésen egymás mellett élni
	egy vaksötét, halálra ítélt országban.
	Dúlt a konszolidáció, válság válságot követett.
	Már megtojtak Kennedy tyúkjai.
	A hidegháború jógagyakorlatozott.
	Mindenki szabad akart lenni.
	Ködöt virágzott a tavasz. Lilát és feketét.
	A birkákból tej és vér csorgott,
	a hegyekben nóta szólt, szilvapálinka
	csörgedezett a patakban.
	A gitárosok és az énekesek azt kiabálták:
	boldogan akarnak élni.
	A fűben feküdtünk, az éjszaka édes volt,
	szerelemre való. Szívtuk a dohányt és
	hosszan bámultunk egy
	kőből faragott pillangó után.
	Vadnak születtünk.
	Ráknak, halnak.
	Ikernek, nyilasnak.
	Papucsállatkának.
	Tigrisnek. Bakancsnak.
	Hittünk a mennyországban,
	hittünk a csókoknak, a könnyeknek.
Minimum Rock and Roll, Tiszatáj Kiadó, 2015

SOPOTNIK ZOLTÁN
Jézuspalack
	Barátom bal szívkamrájába két elektródát
	vezettek, ezek mentik meg, ha leállna a szíve.
	Halál ellen két drót, egy oxigénpalack, és Isten.
	Fekete limuzin elé dobott szögek. Na, most
	valami okosat. „Hogy vagy?” Nyilván szarul, ne
	haragudj. Mindehhez egy elfelejtett ipari város
	és tartozékai. Kohók, akár orvosi műszerek.
	Nincs képem egészségesnek lenni. „Tudod, a
	kórházban, mikor egy hónapig mozdulatlanul
	feküdtem, bejött hozzám Jézus”, mondja.
	„Ja, az jó”, válaszolok, pedig fogalmam sem
	lehet, hogy ez mit jelent. Nézem az oxigén-
	palackra tekert olvasót.
Saját perzsa, Libri Kiadó, 2012

NAGY ZOPÁN
Skizológia / A
	      Ivó arccal, fallal szemben állok;  fekvő fallal  küzdök; tartalmaink találkoztak, most át kell lépnünk egymást!
	     Abraxas lakik legbelöl; ördögi tetteimért, angyali fényeimért ő a felelős; ám most, hogy tudok a „SORS”-ról: minden rezdülésért (a végső megsemmisülésig)     „énem” fogad ütést és ölelést...
	      
	       Alvadt véred, mint a menta; együtt szippantjuk hempergésünk verejtékeit s csorgó illatod szinte megfojt..; ám kérlek ne nyúzz meg teljesen, testemen a sebek parázsként világítanak..; emlékezz! – fogaid hányszor meggyulladtak ha szerettél..;
	       másokkal víz alatt ismerkedtem, Te egy lángoló ébenfa hasadékából léptél felém; síró szilánkok szavaimban, körmökből font fátylak szemein-ken..;
	        a csecsemőt padlóhoz szögezik, a hintalovak elfutnak, kint: egylábú sírásó várakozik, foszló falon holdnak arca: ráncos relief (rajta átnyúlhatsz, rajtam lassítva átmehetsz);
	        mérgezett véremben romlott géniusz
	                                                                                       csobog,
	         homlokomban görcsösbot  szorong..;
	         hajnalodik; most utolérhetsz
	         (hisz el sem indultam);
	         vaságyhoz kötözött madártoll..;
	         2x hajnalodik: alvadt véred most
	                                                                                       másokkal
	         víz alatt; tested beázott ébenfa-tuskó;
	         szavakból-font sírod mellett
	         egylábú várakozásom...
	       Ariszthopenészesedem andaxínű absztraháló-szobában; alvégleges, avott alliterápiákon abnálinkább aszalobbanok; ah, alvonó alg-agyam: árnyéleden átes(tele)dem..; arabesz-kötözött alvilányok: alvégleg atrocitizállak; acsarGodjatok: ámen...
Skizológia, Patak Képzőművészeti Egyesület, 2008
JÁSZ ATTILA
	Punkorszak (1987–1989)
	Nonkonform hozzáállás szabadságszaga
	árad a képekből,
	szálkás figurativitás
	lesz a teremtő lázadás formája,
	a részletek ideges vibrálása,
	ahogy két punk szerelmeskedik,
	amiből csak annyi látszik,
	ahogy feláll a hajuk nemtelenül,
	minden szerepjátszást mellőzve,
	a sötét háromszög lehet a lány
	fölborzolt fűszőrzete,
	a fiú mögötte áll
	hátulról öleli át,
	a lány mellére teszi a kezét
	finoman,
	a legegyszerűbb nem ellenkezni,
	csak nézni
	a szinte felismerhetetlenségig monokróm történetet,
	ahol a bábuk színéből lehet csak sejteni,
	sakkjátszma folyik éppen,
	a sötét és világos mezők felületén,
	a karcolások fölött,
	a bábukból
	a felszín alatti fény megvilágításában
	fehér festék folyik,
	akár egy fagyasztott mélytengeri hal vére
	egy kopaszra borotvált öltönyös lány kezében,
	mintha maszatfoltok lennének,
	de ez még nem a szent nyírfakéreg ketchuppal,
	ahogy átvérzi a vásznat,
	csupán az intelligens nihil kreatív lendülete
	a legegyszerűbb ellenállás féktelenségével
	a továbblépés felé.
Belső árnyék, Kortárs Kiadó, 2013

CSOÓRI SÁNDOR
Rimbaud csészéjéből
	Rimbaud csészéjéből vadméhek isznak:
	naplopó szárnyas dandyk, hangos korhelyek.
	Afrika faistenei csak nézik őket, s arcuk,
	akár egy tuskó, hosszában megreped.
	A vadkölyök sehol. Csak egy nadrág a házban,
	s nagy tételben a csönd, az ostoros magány.
	Fegyvert árul talán ma is a sivatagban?
	Lángszórót, tankot, száján és hasán
	okádó ágyút, mely a versnél szilajabban
	üvölti, hogy minden homokszemért
	ölni kell? Minden elfutó madárért?
	Meddig üzletel még a szent fiú a földön,
	s meddig szorítja aranyát hasához,
	hogy gyulladt mája örökre lehűljön?
Ha volna életem, Kortárs Kiadó, 1996

EL KAZOVSZKIJ
Földi és égi szerelem / 8.
	Újra úton vagyok, kedvesem,
	és újra rólad szól ez az út.
	Cáfolják az eredményt
	Az új úton és a sorsban.
	Az új úton? Nem, a sors ugyanaz,
	Még mindig te vagy, mint mintázat a késen
	Az új életben mit parancsolsz?
	És én magamnak mit parancsolok?
	Újra vonatra szállni, útra kelni,
	Nyomorultként rajtad keresztül megyek,
	Téged későbbre hagylak. Olyan sok van belőled
	a láthatáron, szem előtt!
	Te vagy a kapcsolat a valósággal. Az én időm
	Beléd van zárva,
	Nem folyik ki. A világ a te sémád szerint
	alkotta meg az orsót,
	Úgy követi egymást az éj s a nap, mint te,
	A bolygók úgy forognak, mint te.
	Elkerülve a napot, napkeltekor
	És napnyugtakor égetik a hidakat.
	Ebben a városban is téged kereslek,
	mint egy évvel ezelőtt
	Más arcok halmain vándorolva,
	Tapogatózva, találomra élek,
	A bolygóval csak annyira vagyok kapcsolatban,
	Amennyiben Te a reléje vagy,
	Te vagy a dolgok közt a kapocs,
	És nem lehet rajtad változtatni itt a földön.
Földi és égi szerelem, 1979.

Tiszatáj, 2015/8

	 
KEMÉNY ISTVÁN
Játék forradalommal és ellenforradalommal
	Egy szürreális család túljut hatalma mélypontján
	És végzetessé teszi az ország törvényeit
	Marie-Antoinette egy luxuskaramból során döbbent rá, hogy álmos
	Közben a Rózsadombon halk gongszó hív ebédelni arisztokratákat
	Amelyikük nincs hetven éves, az feltűnően fiatal
	Dél van s az erdő szélén az alvó királyné autóját bámulja egy paraszt
	Majd a falvakon félórás kór söpör végig, a járványtervező én vagyok
	A falun kívül máglyát raknak a kíváncsiság áldozataiból,
	tömjénfüst száll a főváros felé
	A fővárosi ördög szimatol, majd őrült menekülésbe kezd és ezzel
	Hazánk jó törvényeiből eltűnik a lényeg s az üres törvénykönyveket
	Ellepi a parlament háromszáz öreg legye, micsoda zümmögés
	A gázálarcos koronaőrök parancsnoka erősítést kér telefonon
	Mikor a telefon cseng, már úgyis vége az ebédnek
	Az idős urak az ablakhoz lépnek, távcsövük a Parlamentre néz
	Az ellenforradalom másfél percének legsikerültebb másodpercei ezek
	Mi állunk mögöttük, és gyönyörködve fényképezzük őket:
	Zita comtesse, Sain-Just márki meg én.
Játék méreggel és ellenméreggel, Szépirodalmi Könyvkiadó, 1987

VANKÓ GERGELY
Tigrisszabadító
	miközben
	magadra szabadítod a tigriseket
	magaddal bírsz ím igazán
	az ajtók felcsapódásakor megjelennek
	úgyhogy láthatod őket
	a sok sárga szempárt
	mintha az egymást kizáró
	és magukba foglaló
	ellentétpárok
	öltenének bennük testet
	lényükben
	lénytelenség nyújtózik
	leheletük bűzös
	és illatos
	megjelennek
	s ekkor már te is jelen vagy
	az aréna dobog
	mint vérrög a belső fülben
	és meghallod magad
	füled tigrisfül
	talpad tigris talpa
	magadra szabadítottad a tigriseket
	magaddal bírsz ím igazán
Vakok ideje, Forum Könyvkiadó, 1981

HORVÁTH EVE
a srác az elsőn
	nem ismerem csak arról hogy császárelődöt dönget
	húszon felül járhat valami egyetemista fajta de bi-
	zonyosan nem bölcsész különben csehtamás szólna
	valahogy megörökölhette a lakást ahonnan a néni
	szégyen nélkül kihalt csak párszor áztatta el a lakó-
	telepplafont és ez a gyerek dönget ész nélkül karaoke-
	t jó múltkor barátnője puffant a mennyezeten ajtó
	csapódott kurva énekelte a refrént miközben leitta
	magát minden értelem nélkül szilveszterkor az utcán
	tiniket megszégyenítő tűzijátékot szórt el ujjongattak
	vele az erkélyen maradtak hogy mennyire raj a csávó
	szövetkabátban egy ringyó megtalállak még szólt az
	ének a sors is élezte benne kiadó rossz karmáit
2016, elsőközlés

TANDORI DEZSŐ
Alsóváros
	Aki így tudná, mozdulatlan is,
	követni egy félreeső, kopott
	utca ívét, s csak egyét, bármikor
	meg is halhatna már. Mint ez a mészkő-
	fal, úgy hajolna, hogy az út ivét
	saját megdőlésén érezze, s aztán
	ablaktalan is nézhesse örökké.
	Én még hiába járok itt, hiába
	tudom, hogy itt a macskakövek is
	az idő apró süllyesztői: mégis,
	bennem még tarkább képek gomolyognak;
	hiába ejt meg két különbözőn
	magas szomszédos háztető aránya,
	mint mérleg két tányérja, melyeket
	az ég kéksége egyensúlyoz: bennem
	inganak még a kisebb dolgok is.
	Hanem azért már eljövök ide.
	Bemegyek az idegen kapukon,
	és alágerendázott folyosókról
	nézem a kicsi belső tereket.
	Olyan jó akkor felfedezni egy
	falrepedésből kinövő ecetfát,
	oly jó hinni, hogy a lélektelen
	kő is rést enged magán, mintha a
	mulandóságot irigyelné tőlünk.
Töredék Hamlettnek, Szépirodalmi Kiadó, 1968
ÁFRA JÁNOS
megemelt égbolt
	készen adva csak az undor
	hordoz némi hozzáférhetetlenséget,
	ha végre érdek fűz a múláshoz,
	mikor már nem lehet élni,
	csak valami másban, de még
	nem szabad szólni róla senkinek,
	ezt érezte harmadikban, mikor oldalról
	látta a testét, ahogy falhoz nyomták
	és a ruhájánál fogva felemelték,
	lógatták, cikizték a bőrkabátja miatt,
	amit a nővére turkált neki, a felsősöknek
	nem volt ilyen, ő meg már nem volt
	magánál sem, amikor végre elengedték,
	nem beszélt az esetről senkinek,
	csak arra figyelt, hogy minden második
	lépcsőre lépjen, hazafelé sétálva pedig
	a szokottnál is koncentráltabban kerülte
	lépéseivel a betonlapok törésvonalait,
	hátha megnyugszik az elmerülésben,
	a járdára figyelt, és mikor arcok vetültek
	elé, kavicsokkal taposta őket cipőtalpára,
	mégsem rongyolódtak el
Glaukóma, JAK + PRAE.HU, 2012

BARI KÁROLY
Szabadság!
	Szabadság, vasra-vert ígéret,
	szemünk láttára hervadsz
	a rozsdát-vétkező láncok közt,
	s azt merik mondani, szíveinket éled:
	hogy szabadok vagyunk, azt merik mondani,
	árva, némaságtól-szenesedő torkú
	madarak előtt: előttünk, akik ismerjük sóhajait
	a börtönt-próbáló eszmék tüzein tisztuló létnek,
	ismerjük kiskorunktól a faluvégeken üldögélő
	virág-szakállas öregemberek: a temetők meséit
	e hamuban-járkáló országot béklyóba-nyomorító
	foglárról, tudjuk: rácsokká fonódnak a rosszul formált
	szavak, s fogaink gyöngy-sövényeit
	a kulcsok vitézei kirugdalják, ha rosszul szólunk,
	sáros cipőink alatt nyöszörög a harmat, nincs vége
	az útnak: nincs vége a bajnak, s a várt, nagy
	szabadságról csak bérencek papolnak,
	szíveink piros cseppkőbarlangjaiban
	gumibotok suhogásán osztozkodó álmok
	nyögése visszhangzik, de szemeinkben
	alázatot nem tenyészt a kín, állunk
	meztelenül, fal felé fordulva, ágyékszőrünket
	locsbolja a bordáink csont-zsilipein
	átlihegő vér, szemben a kőfalon
	fehér krétaírás: életet veszt, ki szabadságért sír.
1972 (nyomtatásban nem jelent meg, a költőt börtönbüntetésre ítélték a vers megírása és nyilvános elmondása miatt)

PEER KRISZTIÁN
Láncreakció
	Az alkoholista halála csak
	keresetkiesés egy apró presszóban.
	Higgadt nyomozás a bordák alatt.
	Szétroncsolt szervek, de a pincéreknek
	is van bajuk elég. A feleségük
	ide jár, keveset iszik,
	de kacér. És kínozza otthon
	a halvány gyereket. Gyáva kis kölyök,
	ocsmány ábrákat rajzol a lányok
	füzetébe, és a tanárnő autójáról
	letöri a tükröt. A tanárnő meddő,
	és azt hiszi, hogy csalja
	a férje. Kezd elhízni, és durván
	rúzsozza magát. A férfi
	hiába próbált sírni az olcsó
	temetésen. És hazafelé túl nagy
	adományával megaláz egy koldust.
Belső Robinson, József Attila Kör – Pesti Szalon, 1994

SZIKRA JÁNOS
T. J. ődöngései
	Profán unikum-reklám,
	váratlanul bukkantál föl tíz éve
	a diktatúra alkonyán.
	Szívedben szétlőtt szerelmek,
	másnapos szemedben
	lelencek labdáztak villanykörtékkel,
	kibiztosított borotvákkal.
	Kocsmák, versek, árvaházak,
	nők, csövesek és börtönök közt
	ingázó renitens jogász,
	moszkoviták és redakciók réme,
	irigyeltelek.
	Ültünk egy hétig a padon
	Velencén a nyolcvankettes nyárban,
	fejünkben lőrék,
	kisüstik,
	szitává lyuggatott remények,
	vártunk egy el sem indult vonatot
	s Mária is mindig ott volt valahol,
	Kertalja utca kettő,
	keréknyom a krókuszon,
	és Sudár és Takács Imre
	mint örökzöld
	fikuszok a tébolydai pálmaházban.
	Olvasótábori lelkész,
	baloldali magyar nyelven
	öröklétet celebrálsz
	egy lepedőben
	a Ságvári-szobor előtt.
	S én azóta is
	mindennap az ajtót lesem,
	és belépsz és oxigéntől
	sistereg
	a hullaházi levegő.
Hajlíthatatlanul, Széphalom Könyvműhely, 1992.

BALÁZSOVICS MIHÁLY
Mosolykárpit tegnapi drapéria
	Megtalálni az alkalmas
	pillanatot mikor legkékebb
	a tenger és a kisemmizett álom
	lavinaként gurul végig
	maga alá hengergetvén
	az időt az emlékezet tábla-
	képein egybemosódó múlt
	jelen halszálvékony csík
	a láthatáron fényben aranyban
	a mozdulat ahogy az tárgyként
	átlendül a holtponton újra-
	üt egy elfeledt belső óra
	a hasonlatok párhuzamát
	különböző idősíkokon elmetszi
	a valóság feszesre húzott
	mosolykárpit tegnapi hazug
	drapéria sodródik tovább
	az önmagát felnégyelő
	tekintet ugyanaz a történet
	folyik szivárog múlik
Az idő célkeresztje, Széphalom Könyvműhely, 1992.











